مدیریت اجرایی MBA
این وبلاگ در جهت طرح موضوعات مدیریتی راه اندازی شده است

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 106
بازدید کل : 1784
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

چالش‌‌هاي اصلی پيشرفت اقتصادي ايران

دکتر علینقی مشایخی
پيشرفت در بُعد اقتصادي، لازمه بقا و شكوفايي يك نظام اجتماعي و سياسي است. پيشرفت اقتصادي با شاخص‌هاي متعددي سنجيده مي‌شود. رشد توليد سرانه در جامعه، نرخ بيكاري، نرخ تورم، توزيع درآمد بين آحاد جامعه، متوسط ميزان تحصيلات نيروي كار، دسترسي به خدمات آموزشي و بهداشتي، اميد به زندگي، ميزان توليدات فرهنگي، تامين زندگي در زمان بازنشستگي و بيكاري از جمله شاخص‌هاي پيشرفت اقتصادي است.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, توسط میری

رویکردی جدید به تحولات سازمانی

مترجم: سالومه عظیمی
منبع:
London Business School
آیا کسب‌وکار وارد دوران جدیدی شده است؟ و آیا این به آن معنی است که پارادایم‌های جاافتاده در عرصه تحول سازمانی، دیگر راهگشا نیستند؟ دانيل‌ام.کیبل در ادامه نظرات خود را با ما در میان گذاشته است.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, توسط میری

شش مهارت در زمینه رسانه‌های جمعی که هر مدیری باید بداند

مترجم: نفیسه‌هاشم خانی
منبع: McKinsey
میزان سواد سازمانی در زمینه رسانه‌های جمعی به‌ سرعت به یک مزیت رقابتی برای سازمان‌ها تبدیل می‌شود.

 

 

 

 

درصد بسیار کوچکی از کسب‌و‌کارها هستند که از تحولات رسانه‌های جمعی دور مانده‌اند. بسیاری از سازمان‌ها - اگرچه حتی ده سال نیز از عمر آن نمی‌گذرد - به این تحولات جدید پاسخ داده‌اند و به پتانسیل آن برای ادامه حیات شرکت‌ها پی ‌برده‌اند. برای مثال، شبکه‌ یوتیوب با ایجاد گفت‌و‌گوها و امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سطح جهانی، موجب درگیر شدن مشتریان می‌شود و افرادی را آماده می‌کند که نسبت به یک برند خاص وفادار هستند.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, توسط میری

 

چگونه کارآفرینان خرد، جهان را متحول می‌کنند؟
مترجم: بهزاد بهمن نژاد
منبع:
London Business School
کارآفرینان همیشه قدرت‌های اصلی دنیای کسب‌وکار بوده‌اند. اما بر خلاف تصور عموم مردم، تنها افرادی نظیر بیل گیتس دنیای کارآفرینان را تشکیل نمی‌دهند، بلکه بسیاری از کارآفرینان خرد سکان آن را به دست گرفته‌اند. در ادامه در رابطه نقش بسزای آنها در تقویت اقتصاد جهانی بحث می‌شود.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, توسط میری

تاثير تكنولوژي‌هاي جديد در بهبود خودارزيابي كارمندان
کارکنان بايد خود را ارزیابی کنند

مترجم: علی موقر
تشویق کارمندان برای رصد کردن کاری که انجام می‌دهند، می‌تواند آنها را سالم‌تر و كارآتر کند.

 

تصور کنید چقدر کارگران می‌توانستند بهتر کار کنند اگر که آنها دقیقا می‌دانستند که روز خود را دارند چگونه می‌گذرانند. فرض کنید آنها زمانی را درنگ کنند و ببینند که چقدر از وقت خود را به عوض گشت زدن در اینترنت، حقیقتا صرف کار کردن می‌کنند. فرض کنید آنها بتوانند بگویند که تمرینات ورزشی بعدازظهر چقدر بازده آنها را افزایش می‌دهد. یا اینکه یک برخورد پر استرس چقدر ضربان قلب آنها را افزایش می‌دهد.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, توسط میری

 

برندکشی" در ایران جان گرفت.
برندهای ایرانی در حالی که می توانستند هر کدام سفیر ایرانیان در اقصی نقاط دنیا باشند، به نوبت در صف "مرگ" قرار گرفته اند تا دیگر به جز نام و نشان و خاطره یی در آلبوم صنعت کشور و حتی دنیا چیز دیگری به یادگار نگذارند. ده ها نام به جا مانده از انقلاب صنعتی ایران همچون "ارج"، "آزمایش"، "نساجی مازندران"، "پارس الکتریک"، "هپکو"، "کفش ملی" و... هر کدام حکایت از مردانی دارد که آجر به آجر ساختمان های جاده مخصوص کرج را روی هم گذاشتند و بزرگ ترین اتوبان صنعتی کشور را ساختند. اینک این اتوبان به جای آنکه به میراث فرهنگی صنعت کشور تبدیل شود، یک به یک توسط سازمان های مختلف خریداری می شود تا شاید به صورت پارکینگی برای خودروسازان درآید یا اینکه با تغییر کاربری به مجتمع های مسکونی تبدیل شود.

سید جعفر امینی، مدیرعامل سابق پارس الکتریک، دلیل مرگ برندها در ایران را فقدان سازمان میراث فرهنگی صنعت کشور می داند و می گوید اگر می دانستیم برندها چه هویتی برای ما رقم می زنند، چنین ساده نظاره گر مرگ آنها نبودیم. تابوت برندهای ایرانی در حالی یک به یک از جلوی چشم دولتمردان به گورستان برده می شود که کشورهای دیگر برندسازی را در دستور کار خود قرار داده اند. در این گزارش چند برند بزرگ را برگزیده ایم تا با بازخوانی تاریخ آنها شاید بتوانیم تلنگری ایجاد کنیم و برندهایی را که هنوز نمرده اند از مرگ نجات دهیم.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, توسط میری

تجربه مدیر عامل شركت بایر (Bayer)
با تمرکز بر استراتژی رشد به جای کاهش هزینه‌ها، شركت خود را نجات دهيد

مترجم: مریم رضایی
منبع: HBR
وقتی گریگ بیب، مدیرعامل شركت بایر متریال ساینس در شمال آمريكا
(Bayer Material Science)، با پیشنهاد عجیب کمیته اجرایی جهانی شرکت مبنی بر تعطیلی دفاتر شمال آمریکا روبه‌رو شد، سعی کرد شرایط را تغییر دهد و فرصتی برای تغییر ساختار اساسی شرکت خود ایجاد کند: 

                                                    

                                                                                   



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, توسط میری

 

فرهنگ‌های سه‌گانه در کسب‌و‌کار
مترجم: نفیسه هاشم‌خانی
منبع: strategy +business
رابرت استمپل در سال 1990 مدیرعامل کمپانی جنرال موتور شد، او در آن زمان به «مرد اتومبیل» معروف بود و افتخار می‌کرد به اینکه از یک مهندس ساده به مدیریت گروه تولیدکننده اتومبیل‌های بیوک و کادالیک درآمده و پس از آن نیز به سمت مدیرعاملی رسیده است
.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, توسط میری

تجربه مدیر عامل جنرال الکتریک
انصراف از برون سپاری و جرقه احیای تولید داخلی

مترجم: مریم رضایی
منبع: HBR
هزینه‌های بالای نیروی کار بسیاری از شرکت‌های آمریکایی را مجبور کرد تولید خود را برون سپاری کنند. اما معیارهای بزرگ‌تری باعث شد جنرال الکتریک تغییر مسیر دهد و در احیای تولیدات داخلی آمریکا سرمایه‌گذاری کند. جفری ایملت، مدیرعامل جنرال الکتریک تجربیات خود را در این زمینه بازگو می‌کند
.


 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, توسط میری

 

جمع‌سپاری

کرادسورسینگ یا جمع‌سپاری به معنای روشی است که طی آن، انجام فعالیتی که در شرایط سنتی توسط یک کارمند و یا پیمانکار انجام می‌شد، هم‌اکنون به یک جمع یا شبکه ناشناخته و عموما بزرگی از افراد، به صورت فراخوان عمومی سپرده می‌شود. این امر در صورتیکه به عنوان یک همکاری تعریف شده باشد، در قالب تولید مشارکتی خواهد بود و در غیر این صورت به شکل فعالیت انفرادی اتفاق می‌افتد که اغلب نیز همین‌ طور است (Howe, 2008).



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, توسط میری

40  نکته کلیدی از سخنان برایان تریسی در همایش تهران

                                        



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, توسط میری

 

درباره نوبل اقتصاد 2012؛ تئوری بازی‌ها، برای بازی نیست!

دکتر پویا جبل عاملی- شادی آذری
آکادمی سلطنتی سوئد، جایزه نوبل اقتصاد خود را در سال 2012 به آلوین‌راث و لوید شپلی اهدا کرد.

 

دو آمریکایی که در زمینه تئوری بازی‌ها کار کرده اند: مسائل طراحی بازار

(Market Design) و تخصیص‌های پایدار (Stable allocations) یکی از

جالب‌ترین موضوعات در تئوری بازی‌ها است.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:, توسط میری

 

 

راهنمای امور مالی : تفاوت کار در ثروتمندان و فقرا

 

 

 

هر جا ثروتمندی را یافتید بلافاصله دنبال سازمان او با یک سیستم مطلوب و کارآمد بگردید. چرا که هرگز نمی‌توان بدون یک ماشین پولسازی به ثروت و دارایی رسید. در واقع، آن‌ها با عملکرد صحیح و درست خود و مبتنی بر یک تفکر سالم، ماشینی می‌سازند که دائم در حال چاپ اسکناس باشد.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 2 شهريور 1391برچسب:, توسط میری

احـد عظیـم زاده
مولتـی میلیـاردر ایـرانـی از زنـدگی
اش می گویـد

اگر نخستین سال های زندگی مشقت بار این تاجر فرش و مولتی میلیاردر ایرانی را در نظر بگیریم و آن را با موقعیت كنونی اش قیاس كنیم، شگفت زده خواهیم شد. كسی كه در هفت سالگی و از همان روز اول مدرسه، مجبور می شود پشت دار قالی بنشیند، اكنون با اتكا به خلاقیت و كار طاقت فرسای خودش، یكی از بزرگ ترین تاجران فرش در دنیا است و به قول خودش هربار كه برای خرید به بازار تبریز می رود، این بازار را تكان می دهد. آن هم در هنگامه ای كه بحران در تار و پود تولید و تجارت فرش دستباف ایران تنیده شده و آمار رسمی دال بر كاهش 33درصدی صادرات این محصول ملی در ماه اول سال جاری است



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:, توسط میری

 

چگونه از شغلی که دوست ندارید، لذت ببرید
مترجم: رویا مرسلی
منبع:
HBR
گاهی اوقات خودتان می‌دانید شغلتان مناسب شما نیست. شاید در زمینه مناسبی کار نمی‌کنید، از کار لذت نمی‌برید، احساس می‌کنید در محاصره همکاران غیرقابل اعتماد گرفتار شده‌اید یا یک ريیس نالایق دارید. اغلب افراد به شما توصیه می‌کنند به دنبال کاری باشید که برای شما مناسب‌تر باشد.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 تير 1391برچسب:, توسط میری

 

آثار جبران‌ناپذیر «صاحبان قدرت» بر سازمان

مترجم: شادی درویش
تصمیماتی که توسط افراد قدرتمند در تجارت و سایر زمینه‌ها گرفته می‌شود، می‌تواند اثرات بسزایی بر سازمان و کارمندان آنان داشته باشد. میان حس قدرت افراد با تمرکز بر مهم‌ترین بخش تصمیم‌گیری که گوش دادن به نصایح و پیشنهادهاي دیگران است رابطه‌ای عکس برقرار است.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 تير 1391برچسب:, توسط میری

زندگینامه برادران خیامی بنیانگذاران ایران ناسیونال و پیکان در ایران

منبع : سایت مدیران ایران

در سال 1303 خورشیدی در خانواده سید علی اکبر خیامی، مرد روحانی مشهدی، که همیشه شال سبزی به سر می‌بست پسری به دنیا آمد که نامش را احمد گذاشتند. سید علی اکبر از هفت سالگی احمد را به مدرسه فرستاد به این امید که درس بخواند و طبق سنت آن روزگار، کارمند دولت و حقوق بگیر شود امّا احمد عاشق کارهای صنعتی به خصوص سر و کلّه زدن با اتومبیل بود. همین که از مدرسه بیرون می‌آمد یک لُنگ می‌گرفت و به شست و شوی اتومبیل‌های کوچه خیابانها می‌پرداخت و با به دست آوردن پول از این راه به بودجه خانواده کمک می‌کرد.

کمی که بزرگتر شد چند آچار و پیچ و مهره و گاز انبر خرید و در کوچه، خیابانها تعمیرهای ساده اتومبیل را هم انجام می‌داد. بعضی‌ها ادعا می‌کردند لنگی را که احمد خیامی در نوجوانی با آن به شستشوی اتومبیل می‌پرداخت در خانه مجلل سه و هفت هزار متری اش واقع در انتهای زعفرانیه به چشم دیده‌اند که در اتاقش آویزان کرده و به آن افتخار می‌کرد. امّا دیگران ادعا می‌کنند چنین لنگی وجود نداشته است. امّا خاطره اتومبیل شویی‌های نوجوانی همیشه در ذهن خیامی زنده بود و او همواره با افتخار می‌گفت که در سرمای زمستان مشهد گاه آن قدر روی اتومبیل‌ها کار می‌کرد که دستهایش ترک می‌خورد و او ناچار می‌شد پیه داغ کرده روی آن بریزد تا زخم آن التیام پیدا کند. مردان خود ساخته از این خاطره‌ها زیاد دارند و احمد خیامی مردی خود ساخته و خاکی بود.
3_4fe14f331e04c.jpg 450X252 px



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, توسط میری

پنج تکنولوژی تاثیرگذار در آینده انرژی

 

 

مترجم: زهره همتیان
منبع:مکنزی
نوآوری در تکنولوژی انرژی به سرعت در حال گسترش است. پنج تکنولوژی که ممکن است شما در مورد آن اطلاعی نداشده باشید، می‌توانند چشم‌انداز انرژی را تا سال 2020 تغییر دهند. پیشرفت‌های اخیر در استخراج گاز طبیعی، سرعتی را نشان می‌دهد که به واسطه آن تکنولوژی‌های مهم و تاثیرگذار می‌توانند چشم انداز منابع طبیعی را دگرگون کنند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, توسط میری

 

ده روش برای افزایش انگیزه کارمندان
 
 
نویسنده: برایان مولتز
مترجم: سیمین راد
اقتصاد امروز جهان نشان داده است که کسب و کارهای کوچک به راحتی نمی‌توانند حرفی برای گفتن در بازار داشته باشند. آنها برای اینکه بتوانند خودشان را در بازارهای رقابتی زنده نگاه دارند، باید ملاحظات زیادی داشته باشند.
 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 20 خرداد 1391برچسب:, توسط میری

رهايي از تله فقر با عبور از ايستگاه آموزش

 

اشاره:
اين مقاله را با سخني از «گوآن ژونگ»، فيلسوف چيني قرن هفتم ميلادي آغاز مي‌كنيم:
  «اگر براي يك سال برنامه‌ريزي مي‌كنيد، دانه‌اي بكاريد. اگر براي ده سال برنامه‌ريزي مي‌كنيد، درختي بكاريد. اگر مي‌خواهيد براي صد سال آينده برنامه‌ريزي كنيد، مردم را آموزش دهيد. زماني كه دانه‌اي مي‌كاريد فقط يك خوشه درو مي‌كنيد، اما زماني كه به مردم آموزش مي‌ دهيد، صدها خوشه به دست خواهيد آورد»


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:, توسط میری

 

بیواقتصاد: نقشه نوین ملی
مترجم: سیمین راد
منبع: اينك
وزارتخانه اوباما پرده از «نقشه بیواقتصادی ملی»اش برداشته است. این نقشه شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده به ابتکار عملی اشاره دارد که آینده‌ای نامعلوم را پیش‌بینی می‌کند و به آن امید می‌بندد. بی‌تردید تغییرات کلان در اقتصاد آمریکا بر اقتصاد جهان نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین، بهتر است در ابتدای این مقاله، اندکی از ایده‌های علمی و نظریه‌های این نقشه سردرآوریم تا بتوانیم با فهم بهتری به پروژه‌های آینده اقتصاد آمریکا نزدیک شویم.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط میری

 

چه وقت باید یک پیشنهاد شغلی را رد كرد؟
 
 
مترجم: رویا مرسلی
منبع: HBR
تصور کنید مدیر استخدام‌کننده برای شغلی که متقاضی آن هستید با یک خبرخوش به شما زنگ می‌زند و می‌گوید: شما برای‌این شغل استخدام شده‌اید. شما خوشحال می‌شوید و فکر می‌کنید قسمت سخت کار را پشت سر گذاشته‌اید.
 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط میری

 

آموزش تفكر جمعي در مدارس براي تربيت نسل بعدي رهبران علمي

 

مترجم: رویا مرسلی

نویسندگان: Michael Mankins, Richard Steele
نوآوری‌های تکنولوژیک علت اصلی تقریبا نیمی‌از رشد اقتصادی‌ ایالات‌متحده در 50 سال گذشته بوده است اما جایگاه ‌این کشور به عنوان سردمدار قطعی نوآوری، اکنون در معرض خطر قرار گرفته است.
 
 در ماه دسامبر، کشور چین از لحاظ اختراع ثبت شده و حق امتیاز در جهان از آمریکا پیشی گرفت. ‌این اولین بار بود که کشوری، آمریکا را از لحاظ نوآوری پشت سر می‌گذاشت


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط میری

 

از تعلل در کار دست بردارید
مترجم: رویا مرسلی
منبع:
HBR
به نظر می‌آید که همه به نوعی میل به تعلل در کارها دارند. وقتی شخصی از ارنست همینگوی پرسید چگونه می‌توان یک رمان نوشت، او در جواب گفت «اول باید یخ‌هایتان آب شود». اما تاخیر در کارها می‌تواند اثرات بسیار منفی بر بهره‌وری و روح کار داشته باشد. تعلل درکار اجتناب ناپذیر نیست.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, توسط میری

 

بمب تکنولوژی در راه است

 

مارک پی.میلز و ژولیو. ام اوتینو
مترجم: محمد نجف آبادی فراهانی
منبع: وال استریت ژورنال
همانند برق و تلفن در گذشته، اکنون سه پیشرفت بزرگ دیگر این قرن را متحول خواهند کرد.
در ژانویه سال 1912، شاهد ظهور دوباره ايالات‌متحده بعد از دو سال رکود هستیم. قرن نوزدهم با رشد اقتصادی شگفت‌انگیزی همراه بود. آمریکایی‌ها در شرایط واقعی، امروز هفتصد درصد ثروتمندتر هستند.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 اسفند 1390برچسب:, توسط میری

 

سمپلینگ چیست ؟
واژه sampling که در لغت به معنای نمونه گیری و یا مزه کردن است ، در حرفه ما با کاروان های تبلیغاتی ، ارائه اشناتیون های رایگان از محصول ، لباس ها و آدمک های تبلیغاتی و بکار بردن تکنیک های جدید تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی برای ترویج استفاده عموم مردم از محصول مورد نظر و افزایش محبوبیت یک برند ، در جهت بهره برداری طولانی مدت در آینده ای پیش بینی شده ، همراه است
 به عبارتی ساده تر زمانی که محصول جدید و نا آشنایی به بازار عرضه می شود و یا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونه های کوچکتر از این محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول ، آنها برای خرید تشویق کرده و یا حتی هُل می دهیم .


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, توسط میری

 

مساله سلامت کارمندان در دفاتر مدرن

  نویسنده: کیت داوسون

منبع: سایت اقتصادی «نوبپرونر»

مترجم: سیمین راد

یک دفتر کلیشه‌ای را در صبح روز دوشنبه در نظر بگیرید: دیوارها و سقف خاکستری، ردیف‌های متوالی میزهای کار و فضایی که با نور لامپ‌های مهتابی روشن شده است. کارمندان به دفتر وارد می‌شوند. کمی خسته و کم‌نشاط هستند و انگیزه لازم برای کار ندارد.

  

بسیاری مجبور می‌شوند برای ادامه کار به قهوه روی بیاورند. چه اتفاقی افتاده است؟ چگونه نسبت به این خستگی‌ها پاسخگو باشیم؟ آیا نباید به فکر سلامت کارمندان شرکت‌مان باشیم؟



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 دی 1390برچسب:, توسط میری

 

لودويگ فون ميزس: پيشواي مكتب اتريش
موري روتبارد
مترجم: محسن رنجبر
بخش دوم
ميزس در دهه 1920: دانشمند و آفرينش‌گر
هم انقلاب بلشويكي و هم رشد گرايش‌هاي كورپوراتيستي در طول جنگ جهاني نخست‌ و پس از آن، سوسياليسم را از هدف و ديدگاهي آرمان‌شهري به واقعيتي رو به گسترش بدل كرد.
 

پيش از آن كه ميزس چراغ ذهن روشنگرش را بر اين مساله بتاباند، نقدهاي وارد‌شده بر سوسياليسم، يكسره اخلاقي يا سياسي بود و بر كاربرد گسترده نيروي قهري از سوي آن تاكيد مي‌كرد، يا اگر اقتصادي بود، بر اثرات جدي ضدانگيزشي آن بر مالكيت اشتراكي يا جمعي تمركز مي‌كرد. اما ميزس در مقاله‌اي كه در سال 1919 به «انجمن اقتصادي» ارائه كرد، كوبنده‌ترين نقد ممكن؛ يعني امكان‌نا‌پذيري محاسبه اقتصادي در جامعه سوسياليستي را به دست داد. اين براي سوسياليست‌هاي صاحب انديشه حقيقتا يك شوك بود، چون نشان مي‌داد كه هيات برنامه‌ريزي سوسياليستي، از آنجا كه از يك نظام قيمتي واقعي براي ابزارهاي توليد بي‌بهره است، عملا نمي‌تواند هزينه‌ها را محاسبه كند و از اين رو از پس تخصيص خردمندانه منابع در يك اقتصاد پيچيده مدرن برنمي‌آيد.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 دی 1390برچسب:, توسط میری

 

ويلهلم روپكه: اقتصاددان انساني
شان رايتنور
مترجم: محسن رنجبر
ويلهلم روپكه (1966-1899) زندگي علمي‌اش را صرف نبرد با جمع‌گرايي در نظريه اقتصادي، اجتماعي و سياسي كرد.
 

او كه مريد و هواخواه مكتب اتريش بود، با هشداردهي درباره خطرات يكپارچگي سياسي و پافشاري بر پيوند ميان فرهنگ و نظام‌هاي اقتصادي، بر ساختار نظري و ديدگاه سياسي اين مكتب تاثير گذاشت. بيش از ديگر اتريشي‌هاي هم‌روزگارش در بنيان‌هاي اخلاقي نظم اجتماعي بازار‌محور كنكاش كرد. روپكه با بيان اينكه بحران‌هاي اجتماعي و افول فرهنگي محصول جامعه آزاد نيستند و ريشه‌هاي اصلي واپاشي اجتماعي را بايد در كنترل دولتي، تمركز سياسي، دولت رفاه و تورم جست‌وجو كرد، از بازار آزاد در برابر ناقدان فرهنگي سوسياليستش دفاع كرد. او بر مسير اصلاحات اقتصادي پس از جنگ در آلمان تاثير گذاشت، به نيروي فكري برجسته‌اي در شكل‌دهي به نهضت محافظه‌كاري آمريكا در دوره پس از جنگ، به ويژه شاخه «ائتلاف‌گراي»1 آن بدل شد و او را به مثابه نمونه انديشمندي فردگرا با ميزس مقايسه كرده‌اند.
روپكه در 10 اكتبر 1899 در شوارمشتت هانوفر آلمان زاده شد. پدرش پزشكي بود كه او را در سنت كلاسيك و مسيحي پروتستان بار آورد. او كه در جنگ جهاني نخست در ارتش آلمان خدمت مي‌كرد، از خشونت و درنده‌خويي تمام‌عيار جنگ شگفت‌زده شد و اين تاثيري ژرف بر زندگي‌اش گذاشت. چنانكه خود مي‌گويد: «به شدت از جنگ، از غرور وحشيانه و ابلهانه ملي، از حرص سلطه و از هرگونه تعدي جمع‌گرايانه به اخلاق بيزار شدم.»



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, توسط میری

 

برنامه تکنولوژی ما چقدر استراتژیک است
براد بروان (مدیر دفتر شرکت مکنزی در نیویورک) و جانسون سایکز
مترجم: رقیه بهشتی
منبع: مكنزي
مدیران اجرایی (
CEO)، باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا تغییراتی ساختاری در مباحث مرتبط با فناوری به وجود آورند و در نهایت، اطمینان یابند که تسلط کاملی بر تهدیدهای فناوری محور دارند و همواره جلوتر از تهدید حرکت می‌کنند. اما چگونه؟ ‌این مقاله را بخوانید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, توسط میری

 

استراتژی ۲۲: درس‌هایی از بنجامین فرانکلین
مهرداد فضیلت
نوع استراتژی: فردی
بنجامین فرانکلین، متولد
۱۷۰۶، به عنوان یک نویسنده، سیاست مدار، دیپلمات، دانشمند، فیلسوف، مخترع و ناشر شناخته شده در تاریخ آمریکا شهرت دارد.

او به عنوان یک سیاست‌مدار، شاید بیش از هر کس دیگری در ساختن رویای آمریکایی نقش داشته است. به عنوان یک دیپلمات در زمان انقلاب آمریکا، توانست اتحاد فرانسه را که موجب پیروزی این انقلاب شد، به دست آورد. به عنوان یک دانشمند، نظریه پرداز برجسته‌‌ای در زمینه الکتریسیته بود. و به عنوان یک مخترع اختراعات زیادی در زمینه‌های ادومتر، برق‌گیر و... دارد. اما شاید هیچکدام از اختراعات و اکتشافات وی به اندازه موفقیت وی در جلب احترام رقبا و مخالفانش مطرح نباشد.
هنگامی‌که وی در مجلس قانون گذاری ایالتی پنسیلوانیا بود به شدت از روش برخورد و رفتار یکی از همکاران خود که در حزب رقیب وی فعالیت می‌کرد آزار می‌دید. فرانکلین خود به خوبی نحوه پیروزی بر این نوع برخورد را تشریح می‌کند:



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, توسط میری

مدیران موفق در چه دانشگاهی درس خواندند/ ترک تحصیل کرده های مشهور

رهبران بزرگترین شرکتهای تجاری و تکنولوژیکی جهان در چه دانشگاهی درس خوانده‌اند؟ شاید بهتر باشد بچه ها از این موضوع چیزی ندانند اما واقعیت این است که برخی از برترین مدیران نه تنها از هیچ مرکزی فارغ التحصیل نشده‌اند بلکه برای ثبت نام در دانشگاه نیز به خود زحمت نداده‌اند.به گزارش خبرگزاری مهر، این افراد از مشهورترین مدیران صنایع مختلف در جهان هستند، از صنایع رایانه ای گرفته تا خطوط حمل و نقل دریایی، 10 مدیر عامل بسیار مشهور در جهان تجارت و تکنولوژی وجود دارند که هیچ مدرک دانشگاهی ندارند و این نظریه را که برای موفقیت در کار باید مدرک تحصیلی داشت را با قاطعیت رد می کنند:



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 4 شهريور 1390برچسب:, توسط میری

فرآیندها و سطوح برنامه ریزی استراتژیک

فرآیندها و سطوح برنامه ریزی استراتژیک به تفصیل در بیست و سه مورد به شرح زیر است:

1-ماموریت/رسالت/فلسفه وجودی/اهداف بنیادین/مقصود اصلی

ماموریت ، منظور خاص و پایه ای که یک تشکیلات را از کسب وکارهای دیگر جدا می کند و اهداف بنیادین یک سازمان را به تصویر می کشد . رسالت عبارت است از فلسفه وجودی و یا نقشی که یک مجموعه در جامعه بر عهده دارد. اهداف بنیادین مبین علت و یا علل به وجود آمدن یک مجموعه و جایگاهش در نظام اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی می باشد و چشم انداز تصویر زمانی است که شرکت به اهداف سازمانی ذکر شده خود برسد.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:, توسط میری

انواع استراتژی و زیر شاخه های

 

 

گروه 1 استراتژیهای کلان
گروه 2- استراتژیهای اصلی
گروه 3- استراتزیهای خاص


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 تير 1390برچسب:, توسط میری

 

مدیریت راهبردی

مدیریت راهبردی بر فراگرد هدایت برنامه های راهبردی و حصول اطمینان از اجرای خوب آنها برای کسب اطمینان از موفقیت سازمان در بلندمدت ، دلالت دارد . در اجرای این فراگرد ، دو مسئولیت حایز اهمیت مطرح می شود :1) تدوین راهبرد  2) اجرای راهبرد

View Image



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 تير 1390برچسب:, توسط میری

 

چارچوب جامع تدوین استراتژی
برای تدوین استراتژی ، از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین استراتژی استفاده می شود که دارای ابزارها و روشهایی است و به استراتژیست ها کمک می کند که استراتژی ها را شناسایی ، ارزیابی و گزینش کنند.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 13 تير 1390برچسب:, توسط میری

خلاصه کتاب الفبای مدیریت

عنوان کتاب : الفبای مدیریت
نویسندگان : دکتر قاسم انصاری رنانی - زهره دهدشتی
خلاصه کننده : مصطفی روحی

اساس موفقیت سازمان برمبنای نگرش رابطه مداری درمقایسه باوظیفه مداری قراردارد کلیه روابط انسانی صادقانه وپرمعنی براساس اصول کلی حقیقت ، انسجام وتعهد برقرارمی شود روح یک سیستم است که اهمیت بسزایی دارد،نه ضرورتأ شکل ظاهری آن.شرایط خاص جهت ایجاد روابط انسانی پایدارعبارت است از: دارابودن نگرش تفکر وشیوه مثبت.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 9 تير 1390برچسب:, توسط میری

البته دور از جون شما!؛ تصور کنید که بعنوان نوزادی ناخواسته و حاصل یک رابطه جنسی بی سر و ته، در روستایی بسیار فقیرنشین و در دامن یک مادر بدبخت که کلفت خانه های مردم است، دیده به جهان بگشایید، بدون آنکه وجود پدر را دور و برتان احساس کنید...؛ تصور کنید که در بچگی مادرتان آنقدر فقیر است که حتی توان خرید یک لباس ساده را برایتان ندارد و مجبورید گونی سیب زمینی بپوشید، طوری که بچه های همسایه دائم شما را مسخره کنند و به شما بخندند

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 تير 1390برچسب:, توسط میری

 

تحقیقی در ارتباط با شانس

ريچارد وايزمن از سال 1994 تحقيقي را شروع كرد در رابطه با شانس. اين تحقيق 10 سال طول كشيد. او مي‌خواست بداند چرا بخت و اقبال هميشه در خانه بعضي‌ها را مي‌زند، اما سايرين از آن محروم مي‌مانند.




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 تير 1390برچسب:, توسط میری

 

رهبر قرن21؛ هنرمند اجتماعي، نوآور فرهنگي
 
برگردان: رحمان نور عليزاده
 
چكيده
ما هم اكنون در عصري قرار داريم كه مهمترين ويژگي آن عدم اطمينان، پيچيدگي، جهاني سازي و تغييرات فزاينده تكنولوژيكي است. موفقيت سازماني بااين شرايط، مستلزم تغييردرفعاليت هاي سازماني و بويژه رهبري و اداره سازمانهاي هزاره سوم است.

در بستر تئوري آشوب، پويايي هاي غيرخطي، مكانيك كوانتوم و ديگر فرايندهاي پيچيده رهبران عصر حاضر، نيازمند سه نقش خلاق رهبري يعني هنرمند اجتماعي، نوآوري فرهنگي و بينش معنوي هستند كه مستلزم الگوهاي: تفكر جديد، سعه صدر و 11 حوزه در برگيرنده ارزشها، ديدگاهها و شايستگي هاي رهبري براي هدايت سازمانها و شكوفايي استعدادهاي بالقوه كاركنان است.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 تير 1390برچسب:, توسط میری

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

download

چت

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا